Waar grote dingen klein in kunnen zijn

Allereerst even een kleine correctie van onze kant. Jullie zullen nog een dag langer moeten wachten totdat we terugkomen, want ons vliegtuig landt pas op 25 maart om 7.35 uur op Schiphol. Maar goed, die ene dag kunnen jullie vast ook nog wel zonder ons.

De laatste paar dagen hebben we grotendeels doorgebracht in Melbourne. Een stad van 4 miljoen inwoners en een heleboel trams. Toch voelde de stad minder groot aan dan Sydney. Het was er allemaal wat gemoedelijker en de mensen waren relaxter. Wat overigens niet wil zeggen dat alle mensen leuk waren. Vooral onze kamergenoten en andere hostelbewoners waren nogal op zichzelf. Zo ruimde niemand zijn zooi op, werd er ontzettend veel lawaai gemaakt als ze midden in de nacht thuiskwamen en claimden ze de enige venilator op onze kamer voor zichzelf en dat met 40 graden in een kamer zonder airco.

We probeerden dan ook zo weinig mogelijk tijd in het hostel door te brengen maar vooral de stad te bekijken. Melbourne heeft een compact centrum dat makkelijk af te lopen is. Maar voor de luiere medemens is er de gratis city circle tram die je in een rondje om het centrum leidt. In Melbourne hebben we dan ook weer vooral de toerist uitgehangen.

Melbourne is ook de stad waar het Australische voetbal is uitgevonden. Dit lijkt in geen enkel opzicht op het voetbal dat wij kennen, het heeft meer iets weg van rugby. Wij zijn naar een wedstrijd geweest om eens te kijken waar iedereen hier nou zo lyrisch van wordt. We hadden al gehoord dat het gespeeld werd op een ovaal veld, maar dat bleek niet het raarste te zijn aan het spelletje. Zo wordt het gespeeld met 18 personen per team, zijn er 8 scheidsrechters, mag je de bal zowel vooruit als achteruit gooien en schoppen en is er in het midden van het veld een mysterieus vierkant waarvan we nog steeds niet weten waar het voor dient. Maar het meest hilarisch is nog wel het moment waarop de scheidsrechter de bal ingooit. Om zo onpartijdig mogelijk te zijn gooien ze de bal achterwaarts het veld in, en dat ziet er echt niet uit!

In Melbourne hebben we auto gehuurd om de Great Ocean Road (van Melbourne langs de kust richting Adelaide) te rijden. Hoewel de naam doet vermoeden dat deze weg ontzettend lang is, zal het waarschijnlijk meer slaan op de geweldige uitzichten die je kunt zien. Verschillende uitkijkjes langs de weg waren zeker de moeite van het stoppen waard. Zo hadden we onder andere uitzicht op prachtige goudgele stranden en vreemde rotspartijen met op de achtergrond een helderblauwe zee. Een duidelijk geval een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus jullie zullen de foto's later wel zien!

Wat ons dus tegenviel was de lengte van deze mooie kustweg. In twee dagen waren we aan het einde van de Great Ocean Road. En het was nog twee dagen rijden naar Adelaide. We besloten vanaf de kust het binnenland in te rijden naar het Grampians National Park. Daar konden we het Australische wildlife zien, zo werd ons verteld. En nog geen paar kilometer verderop zagen we onze eerste skippy in het wild! Dus ons avontuur was eigenlijk al geslaagd. Naast kangaroe's hebben we ook koala's, papegaaien en possums gezien. En vlakbij Adelaide hebben we zelfs witte kangaroe's gezien.. Heel apart.

Het Grampians National Park opzich had als wat ons betreft niet dezelfde allure als de Nieuw-Zeelandse nationale parken. Toch hebben we een paar mooie uitkijkjes over het landschap gezien en er was een enorme waterval waar we helaas niet vanaf de grond bij konden. Dit kwam mede door het slechte weer dat we de laatste 2 dagen van onze roadtrip hebben gehad, we zaten met een lange broek en een dikke trui in de auto.

Inmiddels zitten we na een lange dag rijden in Adelaide. We hebben nog niet veel van de stad gezien omdat we nogal moe zijn van de reis. Morgen hebben we nog de hele dag om de stad te bekijken. En dan is het al tijd om onze spullen te pakken en richting het vliegveld te gaan, want zondagochtend om 10.00 vliegen we via Kuala Lumpur naar huis. Voor de flighttrackers onder ons: het vluchtnummer van ons eerste deel in MH136 en van het tweede deel is MH16. Onze bevindingen over Adelaide houden juliie dan nog van ons tegoed. Dit was onze laatste blog, dus voor nu, tot snel!