Wij willen paragliden!

Optimistisch als we zijn, hadden wij geen jas meegenomen op reis. We gingen immers de zomer tegemoet en daar horen geen jassen en al helemaal geen regenjassen bij. Maar toen we steeds meer verhalen hoorden over het regenachtige zuiden, begonnen we hem toch wel een beetje te knijpen. Gelukkig op de boerderij van Alana een paar van hun oude regenjassen mee. Het zou jullie ongetwijfeld goed doen dat we ze tot noch toe niet hebben hoeven te gebruiken. We hebben ontzettend mazzel met het weer tot nu toe, hopelijk blijft dat de komende twee weken ook nog zo. Want ja, nog maar twee weken en dan vliegen we al naar Sydney.

De afgelopen dagen hebben we dan ook niet stil gezeten, we willen het uiterste uit onze reis halen natuurlijk. Vanaf Westport zijn we over die hele mooie kustweg gereden waar we het de vorige keer over hadden. Nou die bleek inderdaad prachtig, zoals heel veel hier prachtig is. We hebben een stop gemaakt bij de 'Pancake Rocks'. Een eigenaardige formatie rotsen die inderdaad wat weghebben van op elkaar gestapelde pannenkoeken. Het was een lange rit maar het mooie uitzicht maakte veel goed. Ook de eindbestemming beloofde heel wat, maar het dorp 'Fox Glacier' was niet meer dan een verzameling van verschillende accomodaties en reisbureaus om toeristen te voorzien van tours over de gletsjer.

Zo'n tour over de gletsjer zat er voor ons niet in. Ook hier bleek Nieuw-Zeeland weer ontzettend duur. Dus besloten we per voet naar de gletsjer te gaan en we zouden wel zien hoever we zouden komen. Na een uur door een tropisch sprookjesbos te hebben gewandeld, besloten we een zijpad te nemen die ons naar Chalet Lookout bracht. Opnieuw een lange wandeling van zo'n 2,5 uur bergop. Maar goed, stoer als we zijn, hebben we ook deze wandeling volbracht. Die overigens veel leuker was dan ons laatste wandelavontuur. We moesten over wiebelbruggen en droog gevallen rivieren klimmen om uiteindelijk bij het prachtige uitzicht over de gletsjer te komen. Het was zeker niet voor niets geweest die wandeltocht.

Van verschillende mensen hadden we ondertussen begrepen dat Wanaka een superleuk stadje was. Waar in eerste instantie Queenstown de volgende stop zou worden, besloten we dus om eerst een paar dagen in Wanaka te verblijven. Dit betekende opnieuw 5,5 uur in de bus, maar ook dit keer was het geen straf. Vooral de laatste twee uur waren geweldig. Het prachtige gebied tussen de Haast pass en het meer van Wanaka staan qua landschap nu zeker in de onze top 3 van Nieuw-Zeeland. Grote, blauwe, uitgestrekte meren met daar omheen een berglandschap waar de gemiddelde Zwitser jaloers op zou worden. Dit uitzicht hadden wij overigens ook vanuit ons hostel. We hebben dan ook veel tijd doorgebracht op de veranda. Soms zaten we een uur lang met een opengeslagen boek in onze hand voor ons uit te staren, zonder ook maar een letter te lezen.

Wanaka zelf is ook een ontzettend leuk plaatsje. Waar Queenstown ontzettend druk en toeristisch is, is Wanaka bij het grote publiek nog niet echt bekend. Gelukkig maar. Hier wilden we dan ook wel onze lang gekoesterde droom om te paragliden laten uitkomen. We hadden geboekt voor afgelopen woensdag en om 9 uur 's ochtends werden we opgehaald. Twintig minuten en een geweldige route over zigzaggende gravelweggetjes later, stonden we op 1100 meter hoogte. Terwijl onze instructeurs de parachuten uitrolden op de berg deden wij onze helm op en ons harnas aan. We waren helemaal klaar om te gaan toen een van de instructeurs doodleuk meldde dat het niet doorging omdat het te hard waaide. STOM!! Gedesillisioneerd en zwaar teleurgesteld reden we de berg weer af met als enige troost het schitterende uitzicht.

De volgende dag vertrokken we alweer naar Queenstown. Omdat we weer zouden gaan liften, waren we niet gebonden aan bustijden en hadden we de ochtend voor ons zelf. We spraken dus met het paraglide-bedrijf af om het die ochtend nogmaals te proberen. Maar helaas, ook deze keer was het weer te slecht en viel onze droom definitief in duigen.

Nu vragen jullie je misschien af, waarom gaan jullie niet in Queenstown paragliden? Dat is toch het extreme-sport mekka van Nieuw-Zeeland. Klopt, maar we blijven maar twee nachten in Queenstown omdat we daarna weer een WWOOF-adres hebben in Dunedin. En vanuit Queenstown wilden we heel graag een dagtour naar de Milford Sound doen en dat hebben we vandaag dan ook gedaan. Om 7.10 uur vertrok onze bus al naar een van de mooiste nationale parken van de wereld. Na een paar stops, voor welliswaar zwaar toeristische maar prachtige fotomomentjes, kwamen we rond 12.45 uur aan in de haven waar onze boot zou vertrekken.

Milford Sound is eigenlijk geen sound maar een fjord. Aan weerszijden waren de bergen soms wel 2 kilometer hoog. De een bedekt met sneeuw, de andere voorzien van prachtige watervallen. We hebben zeehonden gezien die lekker in het zonnetje lagen te bakken en wederom waren de uitzichten adembenemend (ja de foto's volgen later). Na een lange maar leuke dag van ruim 12 uur, zitten we nu ons verhaal te typen in Queenstown. Het is hier druk! Queenstown is een combinatie van Salou en Sell am Zee, niet echt iets voor ons. Ookal hebben we wel gerodeld met uitzicht over de stad en het meer, lekker toeristisch..

Morgen vertrekken we naar Dunedin, een Schotse stad. We hebben daar een WWOOF-adres gevonden bij een Bed&Breakfast waarvan de eigenaresse naar alle waarschijnlijkheid Nederlands is. Ze heet Marja van Loon en maakt kaas. Dus dat belooft wat. Hopelijk kunnen we vanaf hier ook Dunedin verkennen want dat schijnt een leuke studentenstad te zijn. We zullen zien, we hebben er in ieder geval zin in!